از درد و رنج تاعرصه قدرت: گردهمایی زنان دالیات و بحث در موردآینده جنبش مقاومت

 از درد و رنج تاعرصه قدرت: گردهمایی زنان دالیات و بحث در موردآینده جنبش مقاومت ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷در کنفرانس زنان دالیات در پونا، فعالان،دانشگاهیان، وکلا، شاعران، نویسندگان و دانشجویان در مورد مبارزه خود برای عدالت اجتماعی و چگونگی ادامه آن صحبت کردند.پونه: ” برای خرید دارو به مبلغ فقط ۱۰-۱۵ روپیه، مجبور شدم از شوهرم ۳-۴ باردرخواست کنم. لذا تصمیم گرفتم که پول بسازم و شروع کردم به دوختن لباس.  من همیشه می خواستم درس بخوانم ولی نمیتوانستم به دلیل فقر خانوادگی و عدم امکانات مالی خانواده به مدرسه یا کالج بروم. حتی قبل از خواندن دکتر باباصاحب امبدکارگفته به مدرسه و کالج بروید، من مشتاق استقلال مالی و تحصیل بودم. بنابراین زمانی که وقت وآزادی داشتم،زمانی که بچه های من نیز در مدرسه بودند، شروع به مطالعه کردم . زمانی رسید که، روحیت  در اولین سال کالج بود و من در سال دوم کالج بودم. اما پس از مرگ نابهنگام روحیت، ادامه تحصیلم به عقب افتاد. ولی من به دخترانی که در اطرافم هستند، با دادن لوازم درسی و دوختن لباس مدرسه به آنها، بدون مطالبه پول کمک می کنم. من می خواهم همه شما همانطور که دکتر بابا صاحب امبدکار Ambedkar گفته به مدرسه و کالج بروید”این گفته های رادیکا ومولا، مادر روحیت ومولا است،او در مراسم افتتاحیه کنفرانس زنان دالیات که توسط  Dalit Mahila Adhikar Manch (AIDMAM)و بخش مطالعات زنان Savitribai دانشگاهPhule Pune در دسامبر ۱۹-۲۰ برگزار شد، سخنرانی کرد.بیش از ۴۵۰ زن دالیاتی از سراسر هند، از جمله فعالان،دانشگاهیان،وکلا،شاعران، نویسندگان و دانشجویان،در دانشگاه پونا برای بحث در مورد تحول سیاست های آینده، گرد هم آمدند. آنها گفتند که مصمم هستند خود را در نقش  مبارزه برای عدالت اجتماعی، و نه بمثابه قربانیان ستم جنسی، طبقاتی و کاست معرفی کنند.کریستینا تاماس دهنرج، مشاور داوطلب درAIDMAM، در جلسه عمومی گفت: “از طریق این کنفرانس ما می خواهیم همه مردم بدانند که ما، زنان دالیات،شایسته بهترین زندگی و نه نان خشک هستیم. ما هنوز برای بقا، حقوق اولیه و عدالت مبارزه می کنیم. در حالیکه سیاست ها،روایت های اجتماعی و مجموعۀ ایده ها و ارزش ها فوق العاده تغییر کرده اند. از این رو ما فکر کردیم گرد هم بیائیم تا بااندیشه و طرحی استراتژیک، مبارزه این نبرد طولانی جهت عدالت اجتماعی  را در این دنیای تغییر یافته به پیش ببریم. “روث مانوراما، فعال ارشد دالیت، در مراسم افتتاحیه اجلاس گفت:”با نسل جدید هوشمند، دانا و آموخته به فناوری، ما باید برای رهایی و پیشروی جنبش فعالیت کنیم. ما باید دنیای خود و ایده های خود را شکل دهیم، همانطور که دکتر امبدکار گفت. این امر به دلیل جهانی شدن، نئولیبرالیسم ورشد نفرت انگیز گرایش  گروه های راست گرا سخت تر شده است. اما ما باید رو به جلو به پیش برویم.”این کنفرانس، جلسات اندیشه ورزی را در زمینه موضوعاتی چوندسترسی به عدالت، حقوق حقه زنان دالیات،تحقیق در مورد کاست، درگیر شدن با مردان و غیره به پیش برد. در مورد برخورداری از عدالت برای مردم دالیات، و به ویژه زنان دالیات که هنوز میزان آن  کم است – میزان محکومیت در موارد خشونت پایین تر از ۲٪ است – وکلا در این رویداد تاکید کردند که باید شبکه ای جهت آگاه نمودن مردم دالیات از حقوق و قوانین موجود تأسیس شود. آنها همچنین گفتند که این شبکه می تواند به زنان دالیات برای پیروزی پرونده خود در دادگاه کمک نمایند.کیروبا مونوزامی، یکی از چند وکیل زن دالیاتی برای تمرین در دادگاه عالی،گفت: “حتی امروز، احراز عدالت برای یک دالیت، امر نادری است. اول آنکه،پلیس تحت لوای قانون مجازات جنایتکارانه ، پرونده ای تشکیل نمی دهد وبه جای آن تحت لوای IPC  پرونده تشکیل می دهد. آنها بعدها پرونده را به تاخیر می اندازند

بعضی اوقات شکایات به دلیل فشار، رشوه یا تهدیداتی که از جانب مجرمین میشود، عقب انداخته می شود. بنا بر همین فشارها و تهدیدات، شاهدان و حتی قربانیان اغلب به موضع خصمانه می گروند.دولت با اکراه این پرونده ها را در دادگاه های ویژه رسیدگی میکند. هیچ متخصص ویژه دادستانی عمومی در دسترس نیست و حتی قضات هم نسبت به کاست های بالایی تبعیض می گذارند. بنابراین میزان محکومیت در پرونده های خشونت و تجاوز جنسی نسبت به زنان بسیار پائین است. و ما باید این را تغییر دهیم.

 

مونیکا وینسنت، وکیل دیگر، گفت: “ماباید یک شبکه سراسری وکلای دالیت در عرصه ملی و و بین المللی بوجود آوریم. تعداد بیشتری از قضات دالیت باید در آن حضور داشته باشند. فعالین اجتماعی و وکلا باید با هم همکاری کنند. “زنی در این رویداد گفت ، حتی اگر زن به خاطر شایستگی هایش وجود داشته باشد،موضوع ورود و بقا زنان دالیات در تمام زمینه ها که تحت تسلط سوارناس است هنوز یک چالش است. دانارج گفت: “همه زمینه هایی که امتیازات را ارائه می دهند، از جملهبخش اداری، رسانه ای، آکادمیکی، تئاتری و عدالت جویی، همگی تحت تسلط سوارناز هستند. مهم نیست که زنان دالیات چگونه می پوشند و یا چگونه صحبت می کنند و یا چه کاری انجام می دهند، شایستگی آنها به عنوان دالیات نادیده گرفته می شود”. وینیتا چارلز، که مدیر ارتباطات شرکت MNC در چنای، است، گفت: “ما زنان دالیات باید هم صدا باشیم، قاطع و با شهامت،نه آنکه نرم و نازک و مودب، برای زنده ماندن در این قلعۀ برهمانی Brahminical. ” زنان در این رویداد نیز بر ضرورت مشارکت مردان و پسران دالیات، تأکید کردند زیرا آنها نیز قربانی ظلم و ستم هستند.نیروهای هندوتوا اغلب مردان / پسران دالیات را تحریک می کنند و آنها را مجبور می کنند که جنایات شومی را انجام دهند. بنا به گفتۀاشا کوتال Asha Kotwal، دبیر کل، AIDMAM، “والدین باید به آنها [پسران دالیات] راجع به برابری و احترام به زنان آموزش دهند و مناسبات دوستانه ای را با زنان ترغیب کنند”. مردم همچنین گفتند، در حالیکه باید به موضع حامیان زنان دالیات که از طبقات و کاست های دیگر هستند، احترام گذاشته شود، اما نباید رهبری مبارزات را به دست آنها سپرد.دو محقق جوان – شوبهی، دانشجوی دکترا در جوارلالدانشگاه نهرو و اشوینی، که در عفو بین الملل مشغول به کار هستند- گفت که زمان آن رسیده که زنان  دالیات شروع به گفتن مسائل خود کنند. گفتن داستان هایشان، از طریق ادبیات و عرصه آکادمیک یا از طریق رسانه ها. “تا کنون، تاریخ، ادبیات و یا داستان هایی درباره زنان دالیات توسط زنان یا مردان ساوارناس گفته یا نوشته شده است.آنها زنان دالیات را قربانیان خشونت خانگی می دانند. اما حقیقت این است که زنان سوارناس خود نیز قربانی خشونت خانگی هستند، اما داستان های آنها هرگز علنی نشده است”.اشوینی افزود: “آنها همچنین زنان دالیات را افسانه ای می کنند – چگونه است که آنها آزاد هستند که در خارج از خانه کار کنند و غیره. اما هیچکس در مورد چگونگی کار زنان دالیات  که با دست به زباله روبی و یا فعلگی مشغولند حرفی به میان نمی آورد  و اینکه آزادی آنها از کار خانگی از روی اجبار و نه انتخاب آزاد است. بنابراین، وقت آن است که زنان دالیات شروع به نوشتن کنند یا داستان های خودشان را بازگو کنند نه آنکه سورناس Savarnas  برای ما انجام دهد”.همه زنان در این مراسم به نتیجه گیری مشابه رسیدند- تاریخ دالیات ها و زنان دالیات باید از موضع و نظر گاه مبارزاتی و نه قربانیان مظلوم نوشته شود.در این رویداد دو روزه همچنین برنامه های فرهنگی از جانب گروه Ambedkarite  و گروه Dhamma Wings اولین گروه بودایی راک در هند به همراه  یلگار بمبئی، Aawaazika- از ورناسی Varanasi و Shakti Parai از چنای، اجرا شد. سینگ، یک خواننده انقلابی از پنجاب که دخترش توسط مردانی از کاست های بالاترمورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود و پاها و دست هایش را هنگامی که برای اجرای عدالت مبارزه میکرد، قطع کرده بودند، همه زنان دالیت را به مبارزه بی امان بدون برگشت دعوت میکرد.VP با دانش آموزان دالیات بیش ازسوزاندن ‘Manusmriti’ درsation Satavahana varsity، که باعث برانگیختن فعالین ABVP شد.دانش آموزان ABVP و دانش آموزان دالیت با چهره به چهره روبرو می شوند و از بین می روندسنگ در هر یک از دیگر. در همین حال، فعالان BJP عجله داشتنددانشگاه در حمایت از ABVP و سنگ پلت فرم در زمان برگرفته از ستاره سرخ ۴ ژانویه ۲۰۱۸حزب کمونیست مارکسیست – لنینیست هندوستان