جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
با تمام نیرو به پشتیبانی از اعتصابات کارگران هفت تپه، پالایشگاه نفت و پترو شیمی بر خیزیم   

پنجاه روز از اعتصاب وتظاهرات کارگران هفت تپه می گذرد،  رژیم جمهوری اسلامی همچنان با بی اعتنایی به خواست های به حق، مشخص و همگانی اکثریت عظیم کارگران هفت تپه برخورد می کند. گسترش اعتصابات در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی -  کارگران و کارکنان مناطق اقتصادی به طور همزمان در بخش های

نقش مذهب در چالش های طبقاتی

اعتراضات مردم آمریکا به نژادپرستی و گسترش آن به دیگر کشورهای جهان و وقایع حول و حوش آن ؛ برای مدتی کوتاه مسئله کرونا و کشت و کشتاری را که براه انداخته به موضوعی درجه دوم در افکار عمومی رانده بود. اما کرونا همچنان در حال کشت و کشتار انسان هاست و دولت ها با اهمال و عدم تخصیص بودجه های کافی و باز کردن درهای جوامع بخاطر مسائل اقتصادی و در واقع رقابت های اقتصادی، حتی به توصیه های پزشکان و نهادهای بین المللی تحقیقاتی هم

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست ایران

نزدیک صد سال پیش هشت هزار کارگرمتشکل، زنان ومردان تحت شورای متحد سراسری کارگران ایران با پرچم های سرخ، روز اول ما ه مه، روز همبستگی جهانی کارگری را جشن گرفتند و برای اولین بار در تاریخ مبارزه طبقه کارگر قدرت تشکل وهمبستگی نوینی را به نمایش گذاردند. این رُخداد دوران ساز و تاریخی روش نوینی را برای نجات مردم ایران و طبقه کارگرو زحمتکشان و کلیه ستمدیدگان پیش نهاد. رستاخیزی بود که برای اولین بار

درباره روابط ایران و چین

از مجلس شورای اسلامی تا اکثر رسانه‌های پرو ترامپ آمریکایی، از مریم رجوی تا رضا پهلوی، همصدا با وزارت امور خارجه آمریکا، فریاد وطن وطن سر دادند و خطاب به مردم ایران، کجائید عباس میرزایی که جنگ با روسیه را باخت و قرارداد ننگین ترکمن چای را امضا کرد، از قبر سر در آورده و قرارداد ترکمن چای دیگری را بسته است. اینبار نه با روسیه بلکه با چین. خبر تازه نبود .اولین بار مرکز اطلاعاتی نفت و گاز در لندن آنرا دو سال پیش  به نقل از یک منبع حکومتی ایران که نامش

نقش منصور حکمت در جنبش کمونیستی  (8) 

مبارک است: بیش از این هم نمیتوان از یک تروتسکیست مخفی انتظار داشت. او یک به یک، دستاوردهای لنین را به لجن کشیده است. اول مرکزیت دموکراتیک را زیر سئوال برد، بعد فراکسیونیسم در حزب را مورد تقدیس قرار داد و بعد فرمول روشن لنین، برایش پر ابهام تلقی گردید. تروتسکی هم در زمان لنین با دستاوردهای او همین رفتار طبقاتی را در پیش گرفته بود. حکمت حتی نظر لنین در مورد حق تعیین سرنوشت را جعل می‌‌کند.

تحولات آمریکا

کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس نژاد پرست آمریکا؛ باعث اعتراضات  به نه تنها بی حقوقی سیاه پوستان در آمریکا بلکه اعتراض به نژادپرستی به سرتاسر جهان گسترش یافته است. در مدتی کوتاه  آمریکایی ها در شهرهای گوناگون آمریکا در دفاع از حقوق سیاهان آمریکا به خیابان‌ها ریختند و حمایت خود را از مبارزه علیه نژاد پرستی اعلام کردند. تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا ترامپ  مبنی بر بکار گیری نیروی ارتش در سرکوب تظاهرات هم نتوانسته

علیه اعدام، نه به اعدام

رژیم جمهوری اسلامی بار دیگر وحشیانه برای انتقام از مبارزان و جوانان و زن و مرد زحمتکش ایران به میدان آمده است.

بحران عمومی اقتصادی و اجتماعی، فقر عمومی تهیدستان؛ بیکاری هر روز در حال گسترش، ناتوانی حکومت در کنترل ویروس کرونا و کشتار روزانه بیماری بر اثر سیاست های قرون وسطائی روحانیت جاهل وبی دانش وخرافاتی، سیاست زن ستیزی بخصوص نفرت آنها از زنان مبارزی که

به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت شاملو

احمد شاملو در دوم مردادماه هزار سیصد هفتاد نه – بیست سال پیش ما را ترک کرد و در 21 آذر هزاروسیصد وچهار تولد شد.

در این سال هایی که ناجوانمردانه برای چنین انسانی بسیار کوتاه بود، شاملو به شهادت آثار وکردارش هیچگاه لحظه ای را بیهوده نگذراند. زیبای زندگی اش درست در این است که تمام عمرش را در خدمت درد مشترک مردمان گذاشت و او گوش به فرمان وجدان آگاهش بود،

بی تفاوتی ایدئولوژیک - سیاسی
بی تفاوتی ایدئولوژیک ـ سیاسی در لفافه تفاوت گذاریهای موجود!

اگر در70 سال پیش در ایران بی تفاوتی سیاسی و فقدان هشیاری ایدئولوژیکی در اتخاذ حرکتی آگاهانه و علمی در جنبش چپ خود را بروز داد، چنین بی تفاوتی به خصوص در میان روشنفکران محصول موقعیت اجتماعی و امکاناتی بود که برای زندگی کردن در شرایط به مراتب مناسب تری نسبت به کارگران و بخش عظیمی از زحمتکشان داشتند. دیکتاتوری حاکمان امانی

چگونه چه گوارا کوبا را برای مقابله با کووید -۱۹ آموزش داد

از اوایل دسامبر سال ۱۹۵۹ ارنستو « چی « گوارا با گرفتن ۹ ماه مرخصی از دانشگاه پزشکی با موتورسیکلت رهسپار آرژانتین، شیلی، پرو، کلمبیا و ونزوئلا شد. یکی از اهداف وی کسب تجربه علمی در مورد جذام بود. در شب بیست و چهارمین سالگرد تولدش، <چه >در لا کولونیا دی سان پابلو در پرو مشغول شنا کردن در کنار رودخانه بود تا به جذامیان بپیوندد. او در میان ۶۰۰ نفر از جذامیان در کلبه های جنگل قدم زد تا به روشی که

پیروز باد اعتصاب گسترده کارگران هفت تپه

از بیست وششم خردادماه  با ر دیگر کارگران هفت تپه برای گرفتن  حقوق  خود مجبور شدند دست از کار بکشند. در همه جای دنیا دولت ها در این ماه های حمله ویروس کرونا بنوعی هرچقدر هم ناچیز کمک خرجی میدهند در ایران حتی حقوق ناچیز کارگران را سرمایه داران نمی دهند.

کارگران هفت تپه قبل از دست زدن به اعتصاب  خواست های پنج گانه خود را اعلام کردند:

دین ابزار است.

برای ورود به بحث در درجه اول لازم است که ما تعریف قابل قبولی از دین ارائه دهیم. این تعریف توسط امیل دورکیم، جامعه شناس معروف فرانسوی فرموله شده است: «دین عبارت است از دستگاهی همبسته از باورها و اعمال مربوط به امور لاهوتی یعنی مجزا [از امور ناسوتی]، ممنوع؛ این باورها و اعمال همه کسانی را که پیرو آن‌ها هستند در یک اجتماع اخلاقی واحد به نام کلیسا [امت] متحد می‌کنند.» بر مبنای این تعریف، دین عبارت است از ۱- باورهای همبسته ۲- اعمال مربوط

قیام علیه سرکوبگران برحق است

 نظامی که خشت اولش را جنایت کاران با معماری حاکمان فئودال اروپایی گذاشتند، تودههای وسیع مردم افریقا را شکار کردند و یوغ بردگی زدند
این نظام مردم بومی آمریکا را مهر توحش زد، قتل عام کرد و زیر پرچم مسیحیت سفید پوست، تمدن نوینی را مستقر ساخت. همین نظام از صد سال گذشته به هیولا امپریالیستی چپاولگر و پر توحشی جهت سرکردگی بر جهان تبدیل شده است. این نظام دستان توانای کارگران و اندیشه‌ی

صف بندی طبقاتی در ایران

۱- عمومی

مساحت ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربعی ایران مساویست با ۱۶۴۸۰۰۰۰۰ هکتار. از کل این مساحت ۱۳۱۷۱۰۵۴۶ هکتار را جنگل‌ها، مراتع و پدیده‌های بیابانی پوشانده است. لذا ۳۳۰۸۹۵۴۵ هکتار. یعنی حدود یک سوم مساحت ایران قابل کشاورزی است. بدین جهت در شرایط وجود یک نظام مردمی، امکانات طبیعی جهت رشد کشاورزی مدرن، گله‌داری مدرن، جنگلداری مدرن و صنایع مدرن وجود دارد و به علت تنوع آب و هوائی مردم

مبارزه میان دو طبقه: سرمایه‌دار و کارگر

سرنوشت ایران را تنها طبقه کارگرمی تواند ریشه‌ای تغییر دهد وجامعه نوینی را جایگزین کند. حضور روزانه کارگران در اعتصابات، تظاهرات و در زندان‌ها از یکسو و طرح بدیل کارگری در جامعه از سوی دیگر، این امر را به یک واقعیت اجتناب ناپذیری تبدیل کرده است. به همین دلیل در این روزها مبارزه‌ای آشکار بین دوخط مشی ودوراه در کلیه زمینه‌ها حاد‌تر شده است . از زمان انتشار مانیفست حزب کمونیست که

رو به جنبش توده‌ای مبارزه کنیم

میلیون ها تن از مردم آمریکا و جهان با تظاهرات سراسری خود در اعتراض به جنایت فجیع پلیس نژاد سفید پرست در خفه کردن جرج فلوید، سیمای عمومی جهان را ریشه ای تغییر دادند.. آنها نه تنها عمل پلیس بلکه برده داری، نسل کشی مردم بومی را که از شرم آور ترین جنایت نژاد پرستان سفید پوست است را محکوم کردند.مجسمه های برده داران را که حکومت های سرمایه داری در میدان های بزرگ شهر بعنوان افتخار نصب کرده بودند را لجن پاشیدند،بعصی را سرنگون کردند

نقش منصور حکمت در جنبش کمونیستی ۷

این وضعیت ناشی از برآیند نیروهای طبقاتی در جهان، ایران و کردستان به وجود آمده بود. یکی از این نیروها، اخلال طبقاتی خرده بورژوازی به ظاهر چپ رادیکال ولی راست در حزب کمونیست بوده است. نماینده این عامل طبقاتی خود منصور حکمت بود. تعیین مرحله انقلاب دموکراتیک در یک کشور سرمایه‌داری، نفی دستاوردهای ساختمان سوسیالیسم در اتحاد جماهیر شوروی تا سال ۱۹۵۳، نفی ساختمان سوسیالیسم در چین

از نامه‌های رسیده

هیئت تحریریه نقد رفیق را به نویسنده مقاله فرستاد و جواب رفیق را هم دریافت کرد. هیئت تحریریه برای آشنایی بیشتر خوانندگان با نظرات رفقای دست اندر کار در نشریه رنجبر هر دو نوشته را چاپ می کند.

رفقای عزیز با درود فراوان به شما،

در رنجبر شماره 180 در مقاله‌ای تحت عنوان «‌جبهه ی متحد ضد فاشیستی چگونه شکل گرفت‌» در صفحه 3 ، بالای ستون آخر می‌خوانیم: «‌آزمایش انواع و اقسام سلاح‌های کشتار جمعی، گسیل

در زمینه مالی ما را یاری دهید

سخنان اسماعیل بخشی در گردهمآئی کارگران هفت تپه

بخشی از برنامه مراسم یادبود رفیق علی صادقی (کاک ابراهیم) در هامبورگ

گفتگوئی با دکتر علی صادقی (کاک ابراهیم) و محمد اشرفی